This is a free Purot.net wiki
  • View:

Keskiaika

Keskiaikainen ritari

Ritarikoulutus alkoi aikaisin. Tuleva ritari lähetettiin 7 vuotiaana palvelemaan hovipoikana vanhempia ritareita suosittua oli se että poika lähetettiin äitin veljen luokse. Tulevalla ritarilla saattoi olla paremmat välit enonsa kanssa kun isän.isän veljet ja muut miespuoliset saattoivat havitella ritarin omaisuutta joten heihin ei ehkä luotettu. Ritarioppilas saattoi kuolla"onnettomuudesa"joten omaisuus meni perintöön toisille sukulaisille.

Keskiajan ritarilla saattoi olla paremat välit enola kun isällä.

Tietoja keskiaikaisen ritarin tehtävistä ja varustuksesta

Ritarin tehtävät. Ritarin tehtävät oli suojella kaikkia lapsia ja naisia vaikka mitä tapahtuisi Ja olla uskollinen Kuninkaalle Ritarin varustus. Ritarin varustus oli yleensä miekka,kilpi,kypärä,keihäs,ja yleensä rautasilmukoista tehty paita.

Kalmarin unioni

POHJOISMAAT ALOITTAVAT YHTEISTYÖN

Kolme kruunua tre kronor

kuningas tarvitsi sotilaita ristiretkiin ja valtakuntaan jota puolustetaan.

Niinpä hän määräsi jjokaiselle varakkaalle jolla oli varaa hankkia hevonen haarniska ja  ase.

ne maksoivat todella paljon mutta vasta palveluksi kuningas vapautti heidät verojen maksusta.

Niinpä vähitellen Ruotsiin ja SUOMEEN aatelisto. Suomi Suomi voitti Ruotsin 6-1 jääkiekossa vuonna 2011 =)

Kalmarin unioni pohjoismaitten liitto

Vuonna 1389 Ruotsi valitsi kuningattareen Margareetan,joka hallitsi myös Norjaa ja Tanskaa. Margareeta oli pidetty hallitsia, sillä hän sai suostuteltua taitavasti aateliset papit  porvariston ja talon pojat.Hän halusi yhdistään pohjoismaat yhdeksi suureksi valtioksi. Vuonna 1397 kalmarin  kaupunigssa päätettiin Kalmarin unioni siihen kuuluu Tanska Norja ja Ruotsi.

Unioni hajosi

Kalmarin unioni pysyi koossa vuoteen 1412 jolloin kuningatar Margareeta kuoli.Maat erosivat kalmarin unionista

Suomen ristiretket

suomen ristiretket

Ensimmäinen Suomeen tehty ristiretki oli 1150-luvulla, Ristiretken teki piispa henrik.

Ristiretkeen kuuluu legenda jonka mukaan piispa henrik murhattiin köyliönjärven jäälle.

Piispa henrik meni köyliön lallilaan söisi siellä ja maksoi emännälle. Mutta emäntä valehteli lallille ja lalli lähti piispan perään köyliönjärvelle lalli hiihti ja sai lopulta piispan kiinni ja murhasi tämän.

Mutta ei ole mitään todisteita onko näin oikeasti käynyt vai onko tämä silkkaa satua?

Toinen ristiretki tehtiin 1200-luvulla se suunnattiin hämeeseen. Sen vaikutuksena Hämeen kuninkaanvalta ja katollinen kirkko vakiintui.

Kolmas ristiretki tehtiin karjalaan missä ruotsia kiinnosti kansan käännytämisen lisäksi myös kaupankäynti ja verotulot.  Karjalan valtaaminen ei käynty noin vain koska karjalassa vaikuttivat venäjän edeltäjän  novgorodin  ruhtinaat, novgorodilaiset kävivät kauppaa karjalaisten kanssa. Ja olivat muutenkin kiinnostuneita karjalasta, kaiken hyvän lisäksi novgorod kuului idän ortodoksiseen kirkkoon, joka kilpaili kannattaijista katolisen kirkon kanssa . Monet karjalaiset olivat kääntyneet jo ortodokseiksi.Ruotsalaisten  ristiretken mestys jäikin laihaksi. Sen näkyvin saavutus olii viipurin linnan rakentaminen

lisää materiaalia :

keskiaika

Koetehtävä keskiaika

Kirjoita koetehtävä tähän, kiitos

Koetehtävä

Keskiaikaisten ihmisten elämää voi pitää vaarallisempana kuin nyt koska sinä aikaan ei ollut minkään tapaisia aseita tai puolustus välineitä esim. Petoeläimiä vastaan.Oli vain kivikeihäät ja puun palikoita millä hakata ja ne ei paljoa auttanut koska petoeläimet eli karhut,leijonat ja kaikki ovat todella kestäviä eläimiä.Nykyaikana on keksitty aseita,puukkoja.veitsiä kaikkia millä metsästetään eläimiä.Ja nyt on suojia missä olla suojassa pedoilta.Loppu!!

Koetehtävä

Keskiajalla kaikki joutuivat raatamaan paitsi papisto ja aatelisto. Oli talonpoikia kovassa työssä ja aatelisto katsoi vain sivusta talonpojat rehkivät. Nykyaikana ei sentään ole tuommoista. Keskiajalla oli myös sotia, valloituksia ja mustaa surmaa eli ruttoa. Keskiajalla ruttoon ei ollut lääkkeitä. Ruton aikana kuoli paljon ihmisiä, mitä tekisimme nyt jos rutto tulisi uudestaan? Nyt on sentään lääkkeitä ja muita sen sellaista. Keskiajalla oli paljon vaaroja. Nykyään eläimiä vastaankin on aseet sillon ei ollut. Keskiajalla oli rankaa, kun nykyaikaa verrataan siihen niin täällä Suomessa on hyvät oltavat.

By: Jek

Discuss & brainstorm

Only members of this wiki are allowed to contribute to discussions. If you would like to participate in the discussion, send a membership request.